Taggar I BLICKFANGET, Playsam,
Text |Richard Flinck

För tre år sedan blev Playsam kontaktade av Volvo Personvagnar. Men förklarade att Volva beslutat att rebranda sig själva och placera varumärket Volvo i lyxbilssegmentet. I samband med detta hade man valt ut ett antal svenska varumärken man hade för avsikt att samarbeta med. Ett av dessa varumärken var Playsam, ett litet företag med säte i Kalmar. Playsam hade och har en imponerande närvaro på den moderna design arenan. Den lätt igenkänningsbara designen formar Playsams historia, som förvaltar arv, integritet och kreativitet. Alltsammans värdebegrepp Volvo gärna såg smittade av sig på deras eget varumärke. I Kalmar påbörjade man utvecklingen av en stilisering av Volvo X90. Samarbetet mellan de två företagen flöt på bra och under sommaren 2016 levererade Playsam 7000 bilar till Volvo. Man presenterade också en version tillverkad i massiv valnöt. Där någonstans rann projektet ut i sanden, då Volvo helt enkelt ansåg att det skulle bli för dyrt och drog sig ur projektet.

 

Ett företag i Italien

Under våren 2017 blev Playsam på nytt kontaktade av ett bilföretag, Maserati. I Italien blev man eld och lågor då man såg vad Playsam gjort åt Volvo. Sommaren 2017, i juni, presenterade Playsam en Maserati Levante i valnöt för Maserati Design vid ett besök i Turin. Under hösten startar man i Kalmar produktionen av 200 Maserati Levante i massiv valnöt. Man producerar en limiterad serie i 200 numrerade exemplar. Prislappen? 6 000 kronor per bil. Designen är ett resultat av olika samarbeten, med bland andra  det spanska designföretaget Drop Innovation och det svenska ADDI. Nästa fas i projektet är produktion av Maserati Alfieri, en modell som når marknaden under nästa år. Under sommaren har Playsam även lämnat förslag till andra varumärken, exempelvis Vespa och Lamborghini.


Taggar: I BLICKFANGET, Playsam,
Text |Richard Flinck