vad:utställningtitel:oomphvar:malmö konstmuesumnär:4 juni till 4 september
Tags konst, malmö konstmuseum, Recensioner, utställning,
text |Isaak Bowers
foto |Nelly Hercberg/Malmö Konstmuseum, Jenny Ekholm/Malmö Konstmuseum

Oomph är ett slanguttryck för energi, att ge något en kick. Oomph heter också Viola Gråstens klassiska tygmönster från 1952, som med sina nyskapande geometriska figurer och färgkombinationer förblev populärt i flera decennier.

Viola Gråstens design har även lånat ut sin titel till Malmö Konstmuseums utställning över kvinnliga svenska formgivare, verksamma från mitten av 40-talet till mitten av 60-talet. Utställningen synliggör en generation revolutionärer inom svensk design som skapade sig ett internationellt rykte när det begav sig, men som idag är nästan helt okända på hemmaplan.

Ett kännetecken för den här perioden var starka färger och djärva kombinationer av kulörer och mönster, både i kläder och inredning. Parallellt med detta fanns det vid den här tiden ett starkt effektivitetsideal – flera av huvudpersonerna i Oomph var med och utvecklade den moderna, rationella heminredningen. Gemensamt för de båda teman var att de för ovanlighetens skull lyckades flytta strålkastarljuset in i hemmet.

Malmö Konstmuseums utställning är gedigen – innehållet omfattar glas, textil, keramik och möbler. Jag saknar dock lite större variation när det gäller presentationen och material, vilket hade kunnat ge ännu mer liv till ett fascinerande ämne. Utställningen skulle helt enkelt må bra av lite mer “oomph”.

Oomph;En utställning om kvinnorna som gjorde revolution i köken, i linneskåpen, i vardagsrummen och i tekoindustrin i mitten av 1900-talet. Textil, glas, keramik och färgexplosioner.


vad:utställningtitel:oomphvar:malmö konstmuesumnär:4 juni till 4 september
Tags: konst, malmö konstmuseum, Recensioner, utställning,
text |Isaak Bowers
foto |Nelly Hercberg/Malmö Konstmuseum, Jenny Ekholm/Malmö Konstmuseum