BARNÄNGEN:Barnängen är ett före detta fabriksområde vid Hammarby sjö i den östra delen av Södermalm, Stockholm. Området har skildrats i Per Anders Fogelströms roman Vävarnas barn. Namnet Barnängen är en förenkling av Barnstuguängen och kommer från ett barnhospital som Danvikens Hospital planerade på ängen invid Hammarby sjö i slutet av 1500-talet. I hospitalets räkenskaper talas om "det nya hospitalet" och om "barnstugan vid Hammarby sjö". Man kan därför utgå ifrån att planerna förverkligades.
Företaget Barnängens Tekniska Fabrik grundades på Södermalm 1868. I början tillverkades bland annat bläck och lyxig Eau de Cologne. Barnängen började 1873 tillverka tvål och 1897 munvattnet Vademecum (efter latinets gå med mig). Då Barnängens berömda tvål började tillverkas 1873 skedde all tillverkning från början för hand och det tog upp till tio dagar innan tvålen blev klar.
KÄLLA: Wikipedia
Taggar barnängen, Henkel Norden Aktiebolag, stockholm, tvål, vademecum,
Text |Richard Flinck

Barnängen founded in Stockholm

Det börjar då jag står i kassan på Monoprix, Frankrikes motsvarighet till Åhléns. I hyllan bredvid oss har de skyltat upp med ett nytt varumärke, jag ägnar det ingen uppmärksamhet. Men mitt kvinnliga sällskap gör stora ögon ”Titta, det heter Stockholm, vad är det där för märke?” Jag tittar lite närmare och minsann, på samtliga förpackningar står det Stockholm, men inte bara Stockholm, det står faktiskt – Barnängen founded in Stockholm. Barnängen är ett namn som väcker minnen från intvålningar under uppväxten, och hade ens minne varit ännu bättre så hade man förmodligen kommit ihåg insmörjningar också, medelst Barnängen babyolja. Vad gör Barnängen i Paris? Vi köper en hudlotion och funderar sedan inte mycket mer på det. Förrän ett par dagar senare då varje buss och varje vägg nere i metron bär det glada budskapet – Barnängen founded in Stockholm. Det börjar bli dags att söka svaret på det här mysteriet. Jakten på ett svar leder oss via vad som kan vara en av Europas sämsta telefonväxlar till – Stockholm. Där når vi Tarik Belqaid, Nordic PR & Digital Manager på Henkel Norden AB. Tarik ansvarar för varumärket Barnängen.

Helt plötsligt är Barnängen på allas läppar här i Paris, och det mitt i modeveckan, vad är det som händer?

– I Sverige har alla en relation till Barnängens produkter, från ung till gammal. Vi har nu bestämt oss för att ta de värden och den historia som Barnängen står för och göra dem tillgängliga för fler människor, utanför Sverige så att även de får ta del av upplevelsen genom att lansera nya varumärket Barnängen founded in Stockholm, berättar Tarik Belqaid.

 

Vad var det som fick er att lansera ett gammalt fint varumärke som Barnängen på andra marknader, jag menar, i Sverige känns ju varumärket lite ålderstiget, även om det har en positiv laddning?

– Det var rätt tidpunkt helt enkelt. Visst Barnängen har vart med ett tag och nästa år är det 150 år sen varumärket grundades och under alla dessa år har vi alltid förnyat oss och sett till att vi är relevanta. Det är därför vi är här idag. Och nu ser vi en trend bland konsumenter där man efterfrågar produkter som har en historia att berätta och ett arv att dela med sig av, vilket vi med våra 150 år verkligen har. Man köper inte en produkt utan en upplevelse. Det Barnängen står för, och det skandinaviska som Barnängen är en del utav, är värden som är väldigt aktuella i dagsläget: mildhet, natur, äkthet och kvalité. Nu när vi tar oss utanför Sveriges gränser har vi även skruvat på designen till en minimalistisk, skandinavisk estetik och tagit fram en ny formulering på produkterna som inspirerats av våra gamla recept – allt för att säkerställa att vi har ett genuint och tilltalande erbjudande för de som ska få uppleva Barnängen för första gången och gärna under en längre tid framöver.

 

Hur har lanseringen gått, hur har den mottagits i Europa?

– Lanseringen har precis börjat i Europa, och än så länge så har vi bara fått positiv feedback.

Så kommer det sig alltså att ett svenskt varumärke som hängt med i ett och ett halvt sekel nästa år har krånglat sig ända ned till Paris. Och ni kan vara lugna, det lite gammaldags hårschampot som är mångas favorit kommer att finnas kvar i dagligvaruhandeln. Den nya produktserien kommer att lanseras internationellt och säljas i fackhandeln i Sverige och på vissa apotekskedjor samt Lyko.

 


BARNÄNGEN:Barnängen är ett före detta fabriksområde vid Hammarby sjö i den östra delen av Södermalm, Stockholm. Området har skildrats i Per Anders Fogelströms roman Vävarnas barn. Namnet Barnängen är en förenkling av Barnstuguängen och kommer från ett barnhospital som Danvikens Hospital planerade på ängen invid Hammarby sjö i slutet av 1500-talet. I hospitalets räkenskaper talas om "det nya hospitalet" och om "barnstugan vid Hammarby sjö". Man kan därför utgå ifrån att planerna förverkligades.
Företaget Barnängens Tekniska Fabrik grundades på Södermalm 1868. I början tillverkades bland annat bläck och lyxig Eau de Cologne. Barnängen började 1873 tillverka tvål och 1897 munvattnet Vademecum (efter latinets gå med mig). Då Barnängens berömda tvål började tillverkas 1873 skedde all tillverkning från början för hand och det tog upp till tio dagar innan tvålen blev klar.
KÄLLA: Wikipedia
Taggar: barnängen, Henkel Norden Aktiebolag, stockholm, tvål, vademecum,
Text |Richard Flinck