Taggar
TEXT |Richard Flinck
FOTO |Kicki Nilsson/ICON Photography, Mira Åkerman

Den 23 mars var det världspremiär på Örebro länsteater. Sara Giese har regisserat Roland Schimmelpfennigs ”100 sånger”. Pjäsen är specialskriven för Örebro länsteater.

En grupp människor står framför oss. De är helt vanliga människor, som egentligen inte har något annat gemensamt än att de klivit på samma tåg. På tåget finns en väska med en bomb i. Nu försöker de berätta om vad som egentligen hände klockan 08.55, precis i det ögonblick som tåget rullade ut från stationen. Men inför det oerhörda tvekar de, och berättar istället om allt det andra. Om de oväntade livsförändrande mötena. Om drömmar, om kärlek vid första ögonkastet och om låtarna som får oss att nynna i morgontrafiken. Med värme, poesi och skärpa berättar ”100 sånger” om livet, om allt som blev och allt som hade kunnat bli.
Roland Schimmelpfennig är bosatt i Tyskland men hans dramatik spelas över hela världen. Inte minst i Sverige där hans pjäser satts upp på Stockholms stadsteater, Östgötateatern, Malmö stadsteater, Dramaten, med flera scener. Resemagasinet Buss har tagit ett samtal med Rikard Lekander, konstnärlig ledare på Örebro länsteater.

Stora lovord, fantastiska recensioner, även publiken har varit översvallande positiv, en succé helt enkelt, säger Rikard Lekander, teaterns konstnärliga ledare.

Vad kan publiken förvänta sig då de köper biljetter till ”100 sånger”, berätta något om föreställningen.
– En fantastisk pjäs skriven av en av de främsta dramatikerna i Europa, regisserad med fingertoppskänsla av Sara Giese. Pjäsen handlar förvisso om något mycket allvarligt men framförs med stor humor och musikalitet.

Jag noterar att det konstnärliga teamet inkluderar en koreograf, hur kommer det sig?
– Sara (Giese) hade en vilja att arbeta i ett avskalat rum, det finns inslag av rörelse som så att säga binder ihop olika delar av pjäsen, därav behovet av koreograf. Texten handlar om ett visst klockslag, ett klockslag som infaller just innan en stor katastrof på en tågstation. Vi får följa ett antal människoöden och berättelserna bakom, dessa berättelser sammanfogas delvis med rörelse.

Berätta lite om mottagandet av uppsättningen?
– Med stora lovord, fantastiska recensioner, även publiken har varit översvallande positiv, en succé helt enkelt.

Hur får man Roland Schimmelpfennig att specialskriva en pjäs åt teatern?
– Det har förts en dialog mellan teatern och författaren i flera år, den initierades av min företrädare här på teatern, Mikael Cocke, som tidigare var konstnärlig ledare för Örebro länsteater. Roland Schimmelpfennig uttryckte en vilja att skriva för vår teater och det är ju förstås en stor ära att kunna erbjuda vår publik en världspremiär.

Roland Schimmelpfennig har spelats förhållandevis mycket i Sverige, vad tror du att det beror på, finns det något specifikt ”svenskt” i hans texter, som tilltalar oss svenskar?
– Ja, jag kan tänka mig det, det finns, trots en modern teaterform och en experimentell berättarteknik en hög grad av igenkänning i texten, jag tror att alla har möjlighet att känna igen sig i berättelserna.

Den 11 maj är det dags för ännu en urpremiär på Örebro Länsteater, ”Äkta känslor” av Hanna Nygren, vad kan du berätta om den uppsättningen?
– Den uppsättningen innebär ett samarbete med avgångsstudenterna från Stockholms Dramatiska Högskola som kommer hit till oss i Örebro. Det konstnärliga teamet kommer hit med all den entusiasm man känner då man är lite yngre, en mycket nyttig vitamininjektion för hela teatern. Genom det här samarbetet får vi ju också en föraning om hur framtiden kan komma att se ut, hur en ny generation teaterarbetare ser på den svenska scenkonsten.

Snart kan du sammanfatta ditt första år som konstnärlig ledare på Örebro länsteater, hur har den resan varit och vad ser du fram emot att få vara med att genomföra framöver?
– Det har varit lärorikt på många vis. Vad jag själv ser fram emot nu är att den repertoar jag själv har varit med att lägga ska bli aktuell. Det sker redan nu i höst och sedan kommer 2020 att bestå enbart av produktioner jag har varit med om att lägga i repertoar.

För regi svarar alltså Sara Giese som är välkänd för sina uppsättningar av nyskriven dramatik och samarbeten med författare så som Jonas Hassen Khemiri, Maria Sveland, Liv Strömquist, Åsa Lindholm och Anders Duus. Hos Örebro länsteater har hon tidigare regisserat ”Ingvar!” och ”Den besynnerliga händelsen med hunden om natten”. Hon regisserade även Maria Svelands ”Befrielsefronten” som spelades på Örebro Teater 2016/2017 och uttogs till Scenkonstbiennalen 2017.

100 sånger i örebro

Malin Berg, Hans Christian Thulin, Roger Storm, Samuel Astor Åström och Frida Beckman i ”100 sånger”.


Taggar:
TEXT |Richard Flinck
FOTO |Kicki Nilsson/ICON Photography, Mira Åkerman